Land en Volk

Nader Bekeken

West-Papoea ligt vanuit Nederland bekeken aan de andere kant van de wereld. Tot 1962 was het een kolonie van Nederland. Sinds die tijd is het het meest oostelijke deel van Indonesië geworden.
Indonesië
West Papoea in vergelijking met NederlandOp het vergelijkende kleine kaartje kunt u zien dat het veel groter is dan Nederland. Toch wonen er veel minder mensen dan in ons land, ongeveer 3,7 miljoen. De meeste mensen wonen aan de kust.
De Papoea's zijn de oorspronkelijke bewoners van dit eiland. Indonesië probeert Javanen en mensen van andere eilanden te stimuleren om naar Papua te migreren. Hierdoor vormen de Papoea's zo langzamerhand een minderheid in eigen land, ongeveer 1,7 miljoen. Uitgebreide demografische informatie is - in het Engels - te vinden in een document over dit onderwerp (klik hier) van de kunstfaculteit van de Universiteit van Sydney. Over het algemeen zijn de Indonesiërs beter opgeleid en nemen dientengevolge de beste banen in beslag. Daarom vindt Stichting AKAR het belangrijk dat de Papoeas gestimuleerd worden om een goede opleiding te volgen. Zo vergroten ze hun mogelijkheden op (betere) banen.
Stichting AKAR steunt Papoese scholieren en studenten afkomstig uit de Geelvinkbaai, de grote baai in het noorden met verschillende eilanden. Deze baai is 300 km breed en heeft een kustlijn van 700km. De baai is vernoemd naar de Geelvink of Paradijsvogel, het symbool van het eiland Nieuw Guinea.